Päätökset tyhjää täynnä

Politiikka on täysin omanlaisensa taiteenlaji, joka perhosvaikutuksen lailla vaikuttaa kaikkeen ympärillämme. Tämän saa tuta nykyään lähes päivittäin kuntavaikuttajana sekä yhteiskunnallisesti muutenkin aktiivisena kansalaisena.

Eilen teimme Kuopiossa päätöksen kasvun- ja oppimisen lautakunnassa koillisen maaseutualueen kouluverkoston tulevaisuudesta. Paitsi että emme tehneet päätöstä, vaan ratkaisu oli kaikin puolin tyhjää täynnä, omaa äänestystulostani myöten. Ensimmäistä kertaa koin surua siitä, että olin epäonnistunut päättäjänä ja ennen kaikkea viestijänä. Sillä päätös olisi voinut olla toisenkinlainen (mutta ei kouluja lakkauttava).

Miksi äänestin tyhjää ja miksi olen surullinen, vaikka koulut nyt säilyivätkin? Olenhan puhunut digitaalisen oppimisen puolesta sekä lapsista ja nuorista kannattavana investointina. Väittänyt vielä, että maaseutualueet voivat olla kilpailuetu ja ollut muka inhimillisellä asialla?

1. Arvaamaton tulevaisuus ja epävarma jatko

Koska päätöksessämme emme tehneet muuta, kuin päätimme jättää tilanteen entiselleen, annoimme ns. avoimen shekin ja epävarman tulevaisuuden alueen jatkosta. Minulla on huoli, että maaseutualueen koulutilannetta joudutaan tarkastelemaan tiheällä tahdilla ja joka kerta pitkä sekä piinaava prosessi joudutaan aloittamaan alusta. Minusta tilanne, jossa ei päätetty mitään on epäreilu ja jättää nimenomaan tulevaisuuden auki. Jostain syystä (Riistaveden koulun tilanteesta) verkostoselvitykseen on lähdetty ja päätös, jossa tilanne säilyy stabiilina ei poista tarvetta ”selvittää”. Onko maaseutualue nyt koko ajan selvityksen alla? Mikä on se tekijä, joka aiheuttaa lakkautusuhan jälleen?

2. Kannustavaa osallistamista

Minusta hyvä, tulevaisuuteen katsova päätöksenteko on osallistavaa sekä mahdollistaa jokaisen vaikuttamisen oman ympäristönsä kehittämiseen niin, että omalla tekemisellä on konkreettisesti vaikutusta. Minä näen asian niin, että mikäli yhteisöille olisi annettu selkeä, pyydetty ja ehdotettu kolmen vuoden aikaraja edistää alueen vetovoimaa, olisi tämä mitä todennäköisimmin tuonut parempia tuloksia kuin nykyinen tilanne, jossa tulevaisuus on epävarma. Tämä olisi myös luonut selkeyttä ja raamit tilanteelle, jossa kaikilla olisi sama kyky tarkkailla tilannetta sekä sen kehittymistä. Kollektiivinen muisti on pelottavan lyhyt ja toivonkin vilpittömästi, että alueen asukkaat eivät tuudittaudu luuloon, että koulujen lakkautusuhka olisi tällä käsitelty.

3. Ratkaisuja vetovoimatekijöiden lisäämiseksi

Lopputulos oli hyvä huolimatta siitä, että mitään selkeitä rajoja tai lupauksia koulujen säilymisestä ei annettu. Niinpä toivonkin, että yhteisöt alkaisivat aktiivisesti miettiä erilaisia tapoja, joilla alueiden vetovoimaisuutta voidaan lisätä. Me päättäjät olemme ilmaisseet halumme tukea maaseutualueen kehittymistä. Loistava Tulevaisuuden koulu -tilaisuus esitteli mahdollisuuksia etäkouluista ja pohdimme mielipidekirjoituksessamme Marko Kilven kanssa alueiden erikoistumisen mahdollisuuksia – tässä hyvä lähestymistapa voisi olla koulutuksen erikoistuminen. Koodauskoulu Juankoskelle? Biotalouden erityislinja Vehmeriin? Hankkeistamisen mahdollisuuksia voisi olla hyödyllistä selvittää, jotta pitäjänraadeille annetut toiminnan kehittämisavustukset tulisivat käytetyksi täysimääräisinä ja hyödyttäisivät aidosti alueen vetovoimaa.

Kiitos teille kaikille aktiivisille vanhemmille ja muille, jotka olitte aktiivisesti meihin päättäjiin yhteydessä. Minä kannatan edelleen kuntalaisten osallistamista, kuulemista sekä päätöksentekoa joka on ennalta-arvattavaa sekä mahdollistavaa. Näen, että lapsissamme on tulevaisuus ja tuen ennaltaehkäisevien toimien kehittämistä ensisijaisena säästökohteena.

Tässä vielä linkki eilisen lautakunnan kokouksen pöytäkirjaan, josta käy ilmi äänestyksen eteneminen http://publish.kuopio.fi/kokous/2018536840.PDF

Jaa kirjoitus:

2 Comments

    31.12.2018 REPLY

    Arvostan aktiivisuuttasi kouluasioissa. Ei kannata lamaantua koillisen maaseutualueen verkostopäätösten vuoksi. Tehtävää riittää muissakin varhaiskasvatuksen ja koulutuksen asioissa. Keskusta-alueen päivähoito- ja koulupaikkaongelmat lähivuosina. Pirtin koulun täyttyminen. Koillisen kaupunkialueen koulutilat. Kettulan koulun kunto ja sen täyttyminen. Erityisten ja tehostetun tuen oppilasmäörän jatkuva kasvu. Suuret opetusryhmät, sijaisongelmat jne. Kaikki nämä ovat käytännössä suurempia haasteita kuin koillisen alueen kouluverkko. Keskustelen mielelläni kanssasi kaikista kouluasioista. Kari S

      1.1.2019 REPLY

      Hei Kari,
      Kiitos viestistäsi. Kouluverkostopäätös oli vasta ensimmäinen laatuaan tässä prosessissa ja koko ruutukaava-alue on tällä hetkellä tarkastelussa – tätä olen myös yrittänyt tuoda julki, jotta ihmiset osaisivat jo tässä vaiheessa olla aktiivisesti yhteydessä myös meihin päättäjiin. Näin osaamme ottaa proaktiivisesti asioita esiin, kysyä virkamiehiltä, pyytää selvitykseen jne. Onneksi lamaannusta ei ole havaittavissa, vaikka olinkin äärettömän pettynyt lopputulokseen, vaan nimenomaan oppikokemuksena tästä sai lisää vauhtia ja toivottavasti myös roppakaupalla ymmärrystä päätöksenteon prosessien etenemisestä. Tämä oli siitäkin äärimmäisen arvokas kokemus, sillä vuonna 2013 olin itse puolustamassa lähikoulumme säilymistä ja nyt olen kokenut molemmat puolet omakohtaisesti. Parhaani mukaan yritän näitä kokemuksia hyödyntää vieden tietoa eteenpäin ja yrittäen kysellä niitä kuuluisia ”tyhmiä kysymyksiä”, jotta oppisimme aiemmista prosesseista ja osaisimme ajatella pidemmällä tähtäimellä. Esimerkiksi After Politics -tapahtumat kahden kuukauden välein ovat oiva tapa käydä keskusteluja ajankohtaisista asioista.

      Vain osallistamalla ja kuuntelemalla voimme päättäjinä olla ns. asioiden päällä, emmekä vain palomestarin virassa. Mielelläni olen käytettävissä keskusteluille.

      Oikein loistavaa alkanutta vuotta Sinulle!

leave a comment